EnsenadaDr - 3-8-2014 at 06:38 PM
http://ensenada.net/noticias/nota.php?id=33573
source of article
Article posted March 7, 2014
by Elizabeth Vargas
GOOGLE TRANSLATION
The Ministry of Communications and Transport confirmed that the Scenic Road resumes its original path after a series of studies establishing that
reconstruction is feasible and that will add a route to bypass junction Ensenada.
In a statement from the SCT was reported that after two months of detailed studies in the affected area , the feasibility of reconstructing the
original section , through the installation of infiltration galleries , drainage , construction of piles and a causeway, it was found that be placed
in the area bordering the sea.
The studies showed that the slip was caused by a series of recorded in the area, combined with the presence of rain water on top of the plateau runoff
and groundwater flow , generating terrain softening earthquakes.
Although landslides can not be avoided , having an efficient drainage system and keep dry the embankment will give stability to the road.
It is estimated that this work will be completed by the last quarter of the year as both the free road Tijuana- Tecate - Ensenada and El Sauzal will
continue as alternate routes to move to port.
The construction process will be implemented at kilometer 93 of the scenic highway provide great security to people moving again in the area and will
be supervised by staff SCT and Federal Roads and Bridges ( CAPUFE ) with support from the Center for Scientific Research and Higher Education of
Ensenada ( CICESE ) .
In the case of the new route is to avoid heavy vehicles traveling through the fault zone and can connect directly to bypass Ensenada, to thereby
expedite the flow of trucks that are destined for the southern state . This project involves the construction of 25 kilometers of road.
Note that in making these proposals the analysis was conducted by CAPUFE and the Directorate of Technical Services SCT where he also took into account
the members of the College of Civil Engineers of Tijuana and Ensenada, staff CICESE , Government of State and the City of Ensenada who participated in
the workshops .
Moreover, the Secretariat of Communications and Transportation authorized the bike ride Rosarito -Ensenada which will take place on May 3 has as a
route for the scenic road , so it will be enabled by Capufe especially step only for cyclists by the slide area .
It is noteworthy that this is the result of coordination between the three levels of government as well as academia and society organized by colleges
engineers who drove and worked to reach the proposed solution .
Original article:
Se reconstruirá la Escénica en su trazo original
Habilitarán entronque con libramiento Ensenada de 25 km.
Nota publicada el 7 de marzo de 2014
por Elizabeth Vargas
La Secretaría de Comunicaciones y Transportes confirmó que la carretera Escénica recobrará su trazo original luego de una serie de estudios que
establecen que es viable dicha reconstrucción del trazo y que se sumará a una ruta que entronque al libramiento Ensenada.
En un comunicado de la SCT se informó que después de dos meses de minuciosos estudios en la zona afectada, se constató la viabilidad de reconstruir el
tramo original, mediante la instalación de galerías filtrantes, obras de drenaje, construcción de pilotes y un pedraplen que se colocará en la zona
limítrofe con el mar.
Los estudios arrojaron que el deslizamiento fue ocasionado por una serie de sismos registrados en la zona, combinado con la presencia de agua de
lluvia en lo alto de la planicie y escurrimientos de corrientes subterráneas, generando el reblandecimiento del terreno.
Si bien los deslizamientos no se pueden evitar, el tener un eficiente sistema de drenaje y mantener seco el terraplén le dará gran estabilidad a la
carretera.
Se estima que esta obra quedará terminada para el último trimestre del año, mientras tanto la carretera libre Tijuana-Ensenada y la Tecate-El Sauzal,
seguirán como rutas alternas para trasladarse al puerto.
El proceso constructivo que se implementará en el kilómetro 93 de la carretera escénica brindará una gran seguridad a las personas que circulen
nuevamente por la zona y estará supervisado por personal de SCT y Caminos y Puentes Federales (CAPUFE) con apoyo del Centro de Investigación
Científica y de Educación Superior de Ensenada (CICESE).
En el caso de la ruta nueva, se busca evitar que los vehículos pesados transiten por la zona de fallas y puedan conectarse directamente al libramiento
Ensenada, para de esta manera agilizar el flujo de camiones que tienen como destino final el sur del estado. Este proyecto contempla la construcción
de 25 kilómetros de carretera.
Cabe destacar que en la elaboración de estas propuestas el análisis estuvo a cargo de CAPUFE y la Dirección de Servicios Técnicos de SCT donde también
se tomó en cuenta a los integrantes de los Colegios de Ingenieros Civiles de Tijuana y Ensenada, personal del CICESE, Gobierno del Estado y del
Ayuntamiento de Ensenada quienes participaron en las mesas de trabajo.
Por otra parte la Secretaría de Comunicaciones y Transportes autorizó que el paseo ciclista Rosarito- Ensenada que se llevará a cabo el próximo 3 de
mayo tenga como ruta por la carretera escénica, por lo que se habilitará por parte de Capufe en paso especial solo para ciclistas por la zona del
deslizamiento.
Es de destacar que esto es resultado de la coordinación entre los tres niveles de gobierno así como el sector académico y la sociedad organizada por
medio de los colegios de ingenieros, que impulsaron y trabajaron para llegar a la propuesta de solución.
[Edited on 3-9-2014 by EnsenadaDr]
Cliffy - 3-8-2014 at 07:53 PM
Don't think for even a minute that this is confined to Mexico!
We had a road collapse just south of us on Hiway 89 between Page and Flagstaff AZ. It was the only way south except for a 3 hr detour to the east. In
their eminent wisdom they decided to pave a sand dirt road across the Navajo Reservation as a bypass while they "studied" how to fix the 300 yds of
road that collapsed. They paved 25 miles of road along with fencing and farm ingress in 90 days. BUT when the "study" period was over they say it
will take 2 1/2 years to fix the 300 yds AND they are doing it the same way it was (just cut back into the hill further for the road bed). Give me 4
D10 Cats and 60 days and I'll have the road open. I said that a year ago.